ma
di
wo
do
vr
za
zo
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 
 
 
Schrijf je in op de nieuwsbrief.

Agenda

Vrijwilliger

De bronzen kookplaat van Mafraq en het woestijnkasteel Quseir Amra

Baharak Bashar



De canonkeuze van Baharak BASHAR

Het nationaal museum van Amman bevindt zich op de citadel Jabal al-Qal'a. In dit museum zijn talrijke unieke en/of prachtige archeologische vondsten zoals neolithische Ain Ghazal-figuren, de Dode-zee-rollen en vroeg-islamitische objecten te bewonderen. Eén object slorpt onmiddellijk mijn aandacht op: de bronzen kookplaat van Mafraq. Deze unieke vroeg-islamitische schaal is gedecoreerd met naakte mannen die met opgerichte fallus poseren aan de zijde van naakte vrouwen, afgebeeld naast de dronken Dionysus die tegen een kind aanleunt. Deze schaal dateert uit de tijd van de Ommajjaden, de vroeg-islamitische dynastie die dertig jaar na de dood van de Profeet Mohammed tot stand kwam. In minder dan één eeuw strekte het Ommajjaden rijk zich uit vanaf de oostelijke delen van het huidige Pakistan en Afghanistan langs Noord-Afrikaanse landen tot en met Spanje.

Hun kunstwerken spreken de preutse zeden als het algemeen verbod op creatie van afbeeldingen binnen de Islam, grondig tegen.

Ook sommige paleizen van de Ommajjaden zijn rijkelijk gedecoreerd met afbeeldingen van dieren, blote vrouwen en vrijende koppels. Quseir Amra is een mooi voorbeeld ervan en geeft weer welk soort afbeeldingen de Vroeg-Islamieten aantrekkelijk vonden. Dit woestijnkasteel dateert uit de 8ste eeuw van onze huidige jaartelling. De hammam van dit unieke kasteel is het enige gedeelte die bewaard is gebleven en is gedecoreerd met redelijk goed bewaarde fresco’s. Deze fresco’s omvatten afbeeldingen van jachttaferelen, de dierenriem, naakte vrouwen en zelfs een vrijend koppel in de aanwezigheid van Cupido. Sinds 1985 is het Amra-kasteel door UNESQO terecht ook geklasseerd als Werelderfgoed.

Deze Vroeg-Islamitische kunstwerken tonen in ieder geval de openheid tegenover andere culturele elementen aan. Maar handelden de Ommajjaden dan tegen de geboden van de Profeet? Met welke zekerheid beweren sommige islamologen dat het niet dragen van een hoofddoek of het afbeelden van een bloot lichaam volgens ‘de islam’ verboden is? Een beetje kruisbestuiving tussen archeologie, geschiedenis en theologie zou de mens veel wijzer maken.

Baharak BASHAR is free-lance journaliste

Terug naar het canonoverzicht



Check onze blog manatalks.blogspot.com



Activiteit in de kijker


01 02 2013 Zorg in tijden van efficiëntie - Levensbeschouwing in de zorg en hulpverlening

MANA vzw ism HiG, Ella, Motief, CIMIC, Provincie Vlaams-Brabant, ODiCE & CAW-CGG

Provinciehuis Vlaams-Brabant, 3000 Leuven


Manazine #6 | SPECIAL: Islamitisch cultureel religieus erfgoed


MANAzine - tijdschrift met debat en discussie op de snijlijn van maatschappij, cultuur & islam. | Islamitisch religieus en cultureel erfgoed

Share Share

Voeg je event toe aan onze agenda.























Schrijf je in voor de nieuwsbrief!



Schrijf je in als vrijwilliger.










24 november 2017
الجمعة 06 ربيع الأول 1439
Antwerpen    Brussel    Gent    Hasselt
Arabisch    Turks